måndag 23 februari 2015

Grönkålssallad med jordnötsdressing

Grönkål - min absoluta favoritgrönsak. Nu när grönkål verkligen är i säsong har jag alltid en påse hemma och äter nästan varje dag något med grönkål. Det kan vara som en sallad eller i min smoothie.  Just grönkålssallad är en favorit. Med olika dressingar och grönsaker ihopblandat. Så himla gott och nyttigt!

Här har jag blandat ihop grönkål med en härlig jordnötsdressing samt äppel, morot och persilja. "Hemligheten" för att få grönkålen att mjukna (annars har den en tendens att vara rätt besk i smaken, och hård) är att först massera in lite citronsaft och gärna lite avokado om du har det hemma och låter det först stå en stund före dressingen hälls på.

GRÖNKÅLSSALLAD MED JORDNÖTSDRESSING

grönkål
olja, citronsaft och ev. 1/2 avokado

Massera ihop olja, citron och ev. avokado med grönkålen och låt stå ca 10 min och mjukna.
Under tiden kan du förbereda resten till salladen;

Jordnötsdressing:
1 msk jordnötssmör
1/2 tsk soja
1 msk vatten

Blanda ihop alla ingredienser i en skål till en slät, lös dressing.

1/2 rött äppel
1/2 morot
persilja
flingsalt

Skölj och skala ev äpplet. Skär i små bitar. Skala moroten och strimla den med hjälp av potatisskalaren.
Rör ner dressingen i grönkålen. Tillsätt även äppel, morot och persilja. Rör ihop allt så dressingen täcker all grönkål. Smaka ev av med flingsalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar